728 x 90

Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες είναι κοινωνικό αγαθό

Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες είναι κοινωνικό αγαθό

Του Αλέξανδρου Λουβουλούδη
Γραμματέας Τ.Ε. Θάσου του ΚΚΕ
Μέλος της Ε.Π. Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης

 

Συνεδρίασε στις 16/12/2020 το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θάσου και ανάμεσα στα άλλα θέματα ήταν και η διακοπή δρομολογίων Πρίνου-Καβάλας από 1η Δεκέμβρη και η απαίτηση των πλοιοκτητών να επιδοτηθούν για να βάλουν δρομολόγια.

Αφού για 20 μέρες η δημοτική αρχή έκανε την «πάπια», μετά από καταγγελίες σωματείων και φορέων του νησιού και αίτημα της Λαϊκής Συσπείρωσης, έφερε τελικά για συζήτηση το θέμα.

Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στις θαλάσσιες συγκοινωνίες του νησιού, εν μέσω πανδημίας, μετά την προκλητική στάση των πλοιοκτητών να απαιτούν να επιδοτηθούν για να εκτελέσουν δρομολόγια, τη στιγμή που απολαμβάνουν σειρά προκλητικών προνομίων, φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις στις εισφορές στο ΝΑΤ, απαλλαγή από δημοτικά τέλη, μειώσεις στις οργανικές συνθέσεις, απαλλαγή Φ.Π.Α. στα εισιτήρια – και αντί να μειώσουν τις τιμές των εισιτηρίων τις αύξησαν κι άλλο –  είναι αποτέλεσμα της φιλοεφοπλιστικής πολιτικής της κυβέρνησης που χαρακτηρίζει τους εφοπλιστές «πληττόμενους» δια στόματος Υπουργού Ναυτιλίας, κου Πλακιωτάκη. Ενώ την ίδια στιγμή οι ναυτεργάτες καλούνται να ζήσουν τις οικογένειές τους, να πληρώσουν ένα σωρό χαράτσια με τα ψίχουλα των 530€, χωρίς να τα δικαιούνται όλοι, ενώ όσοι τα δικαιούνται έχουν να πληρωθούν από το μήνα Ιούνιο.

Όσοι  δούλεψαν 3-4 μήνες, αφού τους ξεζούμισαν την καλοκαιρινή περίοδο, τους πέταξαν έπειτα στην ανεργία. Αυτή η προκλητικότητα των πλοιοκτητών πατάει γερά πάνω στην πολιτική που διαμόρφωσαν τα προηγούμενα χρόνια οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ , του ΣΥΡΙΖΑ. Πολιτική που εφαρμόζει και σήμερα εν μέσω πανδημίας η κυβέρνηση της ΝΔ.

Η Τ.Ε. ΘΑΣΟΥ του ΚΚΕ εκτιμά ότι αυτή η πολιτική, που τα αποτελέσματά της βιώνουμε σήμερα ως νησιώτες, είναι ο κύριος υπεύθυνος για την προκλητική στάση των πλοιοκτητών να οδηγούν χρόνια τώρα τις θαλάσσιες συγκοινωνίες του νησιού δεκαετίες πίσω, υπονομεύοντας την τακτική εξυπηρέτηση των κατοίκων.

Αυτό το γεγονός δημιουργεί σοβαρά προβλήματα τόσο στην μετακίνηση των κατοίκων για επαγγελματικούς και εκπαιδευτικούς λόγους, όσο και για λόγους υγείας ή για δουλειές σε δημόσιες υπηρεσίες μιας και η πολιτική των αναδιαρθρώσεων που ακολουθούν όλες οι κυβερνήσεις έκλεισε τις δημόσιες υπηρεσίες και χρειάζεται οι κάτοικοι να πηγαίνουμε στην Καβάλα για να εξυπηρετηθούμε. Μπαίνοντας σε μια απίστευτη ταλαιπωρία, κάνοντας ένα ταξίδι Οδύσσεια μέσω Κεραμωτής. Ιδιαίτερα οι νεφροπαθείς, οι ασθενείς με βαριές ασθένειες επιβαρύνοντας το ήδη χτυπημένο εισόδημα από την αντιλαϊκή πολιτική, αφού χρειάζεται να μεταβεί όλος αυτός ο κόσμος στην Καβάλα ή με δικό του Ι.Χ. ή με μίσθωση ταξί.

Αυτή η αδιαλλαξία των πλοιοκτητών και της κυβέρνησης να μην αποκαθιστούν τη σύνδεση Πρίνου-Καβάλας τώρα που χρειάζεται λόγω πανδημίας ακόμα περισσότερο, προκαλεί την αγανάκτηση και την έντονη αντίδραση των κατοίκων, σωματείων και φορέων της Θάσου και της Καβάλας ενάντια στις προκλητικές ενέργειες των πλοιοκτητών. Ενέργειες που γίνονται με τις πλάτες της κυβέρνησης και που δημιουργούν σοβαρότατα προβλήματα σε όλους ανεξαιρέτως τους κατοίκους του νησιού.

Η Τ.Ε. Θάσου του ΚΚΕ και η Λαϊκή Συσπείρωση έχουμε κάνει σαφές εδώ και χρόνια ότι ουσιαστική λύση προς όφελος των κατοίκων στον τομέα των θαλάσσιων συγκοινωνιών δεν μπορεί να υπάρξει όσο οι συγκοινωνίες δεν αντιμετωπίζονται από το κράτος, και τις κυβερνήσεις ως κοινωνικό αγαθό, μέσα από έναν αποκλειστικά δημόσιο εθνικό ενιαίο φορέα θαλάσσιων συγκοινωνιών που στοιχειωδώς θα διασφαλίζει:

  • Την δρομολόγηση σύγχρονων ασφαλών πλοίων, απρόσκοπτη σύνδεση με την στεριά χειμώνα-καλοκαίρι, 365 μέρες το χρόνο και στις δύο γραμμές (Πρίνου- Καβάλας, Λιμένα-Κεραμωτής), μείωση του υψηλού ναύλου επιβατών, εμπορευμάτων κατά 50%, στήριξη των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων συνταξιούχων, ανέργων, φοιτητών, στρατευμένων, ΑΜΕΑ, πολύτεκνων.
  • Βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων σε όλα τα λιμάνια της περιοχής με ευθύνη του κράτους.
  • Ανάκληση του διαλυτικού κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης 3577/92 καθώς και του θεσμικού πλαισίου-έκτρωμα 2932/01 και όλων των νόμων που απελευθερώνουν την ασυδοσία και αυθαιρεσία των πλοιοκτητών.
  • Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας για τους ναυτεργάτες, κοινωνική ασφάλιση με δικαιώματα που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες τους.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά, η Λαϊκή Συσπείρωση κάλεσε το Δημοτικό Συμβούλιο Θάσου να αντιδράσει καταγγέλλοντας τόσο την πολιτική που εφάρμοσαν όλες οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ όπως και η σημερινή της ΝΔ, όσο και την προκλητική απόφαση των πλοιοκτητών με την στήριξη του ΥΕΝ να διακόψουν την σύνδεση Πρίνου-Καβάλας, φέρνοντας τους κατοίκους του νησιού σε απόγνωση. Κάλεσε, επίσης, το Δημοτικό Συμβούλιο Θάσου να στηρίξει τα αιτήματα των ναυτεργατών και των άλλων σωματείων και φορέων της Θάσου και της Καβάλας (όπως διατυπώνονται στο ψήφισμα που καταθέσανε στο Δήμο) πιστεύοντας ότι δεν είναι δυνατόν ως τοπική κοινωνία να αφεθούμε μοιρολατρικά στις διαθέσεις των πλοιοκτητών θυσιάζοντας στο βωμό του κερδών τους της ανάγκες του νησιού.

Δυστυχώς, για άλλη μια φορά, η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου αρνήθηκε να καταγγείλει τα κόμματα που διαμόρφωσαν αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση με τις πολιτικές τους επιλογές, παράλληλα αρνήθηκε να καταγγείλει την προκλητική απαίτηση των πλοιοκτητών να επιδοτηθούν για να βάλουν δρομολόγια στην γραμμή Πρίνου-Καβάλας και όσους κυβερνητικούς παράγοντες και όχι μόνο βάζουν πλάτη στα σχέδια των πλοιοκτητών.

Αρνήθηκε να διεκδικήσει μαζί με τους φορείς του νησιού και της Καβάλας την εφαρμογή μιας διαφορετικής πολιτικής στις συγκοινωνίες του νησιού βάζοντας ως κριτήριο τις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού και τραβώντας διαχωριστική γραμμή με τα κέρδη των πλοιοκτητών, να έρθει σε ρήξη με τα συμφέροντά τους.

Η Δημοτική αρχή, αρκέστηκε στο «Αίτημα για τρία δρομολόγια Πρίνος-Καβάλα», ενώ η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ  πρότεινε την δημιουργία ενός μικρού συμβουλίου θαλάσσιων συγκοινωνιών στην Περιφέρεια. Κάτι ανάλογο του ΣΑΣ που λειτουργεί στο ΥΕΝ χωρίς να λένε τίποτα για την ταμπακιέρα δηλαδή την κατάργηση του νόμου-εκτρώματος 2932/01 που δίνει το δικαίωμα στους πλοιοκτήτες να βάζουν όπου, όποτε και όσα δρομολόγια θέλουν.

Θετικά επιχειρηματολόγησε ο πρώην Δήμαρχος Θάσου στην πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης για  κατάργηση του νόμου εκτρώματος 2932/01, έχοντας και την εμπειρία ως πρώην Δήμαρχος από την συμμετοχή του σε κάποια ΣΑΣ στο ΥΕΝ για να στηρίξει  ανάλογα αιτήματα για αύξηση δρομολογίων, έχοντας αυταπάτες ότι οι «κουφοί θα τον άκουγαν».     Ευθύνες, όμως έχει,  ως πρώην Δήμαρχος δεν πήρε πρωτοβουλίες σε αγωνιστική κατεύθυνση και ούτε στήριξε αγωνιστικές πρωτοβουλίες σωματείων και φορέων καλλιεργώντας αυταπάτες ότι με τα υπομνήματα και τις συναντήσεις στα υπουργεία, θα ήταν δυνατόν να δοθεί λύση.

Σε όλη αυτή την κατάσταση αντέδρασαν οι ναυτεργάτες με το λαϊκό κίνημα του νησιού, ώστε να μην εφαρμοστεί ο νόμος-έκτρωμα 2932/01, ο αγώνας μας όμως λοιδορήθηκε και συκοφαντήθηκε από αυτούς που σήμερα χύνουν κροκοδείλια δάκρυα.

Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε δηλώσεις για την απελευθέρωση των θαλάσσιων συγκοινωνιών που τάχα θα βελτίωνε τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, θα έριχνε τις τιμές των εισιτηρίων.

Από τότε είχαμε εκφράσει ως ΚΚΕ, το λαϊκό κίνημα τις αντιρρήσεις και την ανησυχία μας για το ότι η απελευθέρωση των θαλάσσιων συγκοινωνιών και ο νόμος 2932/01 αντί να βελτιώσει θα χειροτερέψει τις ήδη υποβαθμισμένες θαλάσσιες συγκοινωνίες. 20 χρόνια μετά την ψήφιση του Ν.2932/01 η κατάσταση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες, όχι μόνο δεν βελτιώθηκε αλλά βρίσκεται σε χειρότερη θέση. Ακόμα και η ελάχιστη κρατική παρέμβαση που διασφαλιζόταν νομικά με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, δεν υπάρχει πλέον και έτσι ο ρόλος του κράτους περιορίζεται να μοιράζει την πίτα των κερδών ανάμεσα στους πλοιοκτήτες, να δαπανά υπέρογκα ποσά στα ήδη αυξημένα κέρδη των πλοιοκτητών.

Σε όλα αυτά υπεύθυνα είναι τα κόμματα του κεφαλαίου ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ που ως κυβερνήσεις έδωσαν το δικαίωμα να κάνουν οι πλοιοκτήτες οικονομικό τους τσιφλίκι τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, να επιλέγουν μόνο την «κότα με τα χρυσά αυγά» την γραμμή της Κεραμωτής και η γραμμή του Πρίνου να είναι ο φτωχός συγγενής, ενώ έκλεισαν την γραμμή Πρίνου- Νέας Περάμου.

Είναι σαφές ότι στον ευαίσθητο χώρο των θαλάσσιων συγκοινωνιών χρειάζεται  να διεκδικηθούν  από το λαό του νησιού και της Καβάλας, τα σωματεία και τους άλλους φορείς μια εντελώς διαφορετική πολιτική που να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες των κατοίκων του νησιού και των επισκεπτών του με μια φιλολαϊκή τιμολογιακή πολιτική.

Δεν υποστηρίζουμε το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο. Διεκδικούμε την κατάργησή του παρόντος και την θεσμοθέτηση νέου στο οποίο οι θαλάσσιες συγκοινωνίες,  χώρος στρατηγικής σημασίας, δε θα λειτουργούν με κριτήριο το κέρδος των πλοιοκτητών.

Διεκδικούμε ένα θεσμικό πλαίσιο στο οποίο οι θαλάσσιες συγκοινωνίες θα χαρακτηρίζονται κοινωνικό αγαθό, θα στοχεύουν στην ικανοποίηση των αναγκών των λαϊκών στρωμάτων των νησιών, των επιβατών, των ναυτεργατών και δε θα μετατρέπονται σε εμπόρευμα για να θησαυρίζουν οι πλοιοκτήτες.

Η υπόθεση αυτή πρέπει να γίνει υπόθεση όλων των κατοίκων του νησιού, σωματείων και φορέων της περιοχής, να αποτινάξουν την «σάπια αντίληψη» των μειωμένων απαιτήσεων που προβάλλουν αστικά κόμματα, φορείς της τοπικής διοίκησης.

Καλές γιορτές, καλή χρονιά με αγωνιστικό το 2021! Να έχουμε την υγειά μας, να τηρούμε τα υγειονομικά μέτρα προφύλαξης αλλά και να βροντοφωνάξουμε με την φωνή της διεκδίκησης για δικαιώματα του λαού μας ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική, τον αυταρχισμό, την καταστολή!!!

 

Νέα σε εικόνες


Πρόσφατα άρθρα

Τοπική επικαιρότητα